Varandet/Politiken

Jag är en blågul flagga i decembervind
Jag är snö i juni
Jag skriker 
   Bevara allt som det aldrig varit
Jag är frosten som dödar livet
 
Jag är den som bränner skolor 
   Äldreboenden
   Tidigare tomma lokaler
 
Jag ser lågorna skälva 
  Som oktoberträdens brandgula löv
 
-
 
Jag har bytt skepnad
   Klivit in på ditt kontor
Jag har köpt en kavaj 
 
-
 
Du ser mig på TV 
   På coop
   På tåget
 
Du tvingas skaka min hand
   Och le med tänderna när du möter min blick
   
Du möter samma blick 
   Som reflekterade lågorna 
Du möter samma hat
 
Du släcker bränder och tänder nya i dina ögon 
Du tinar frusna torg med värmen från dina fötter
   Marcherandes 
Du vänder din rygg mot mig 
 
Du målar dina banderoller med röd färg
   Stora bokstäver så budskapet inte ska undgå någon
Du röstar vänster 
Du går på möten 
Du demonstrerar
 
Du skriker 
   NO PASARÁN 
 
 
Jag räds inte dig
Jag känner vittring av seger 
 
Poesi | |
Upp