Bokåret 2015

Januari 
Hello cruel world - Kate Bomstein
Den lille vännen - Donna Tartt
 
Februari
I know why the caged bird sing - Maya Angelou
Queer - William S Borrough 
Frances del 1 - Joanna Hellgren
12 månader i skugga - Lukas Moodyson
 
Mars
Landet som icke är - Edith Södergran
Kunskapens frukt - Liv Stromquist 
Not that kind of girl - Lena Dunham
Girlfriend in a coma - Douglas Coupland*
 
Augusti
Mandarinerna - Simone de Beauvoir*
 
September 
Det finns annan frukt än apelsiner - Jeanette Wintersson
Hundpojken - Eva Hornung
Kroppen jag föddes i - Guadalupe Nettel
Inte längre nunna - Helene Hägglund
 
Oktober 
Hennes mjukaste röst - Bengt Ohlsson
 
November
Romträsket - Hunter S Thompson
 
December
Igelkottens elegans - Muriel Barbery*
Kalmars Jägarinnor - Tove Folkesson
 
Skrev nån gång i april eller maj att jag inte hade läst eller skrivit på flera veckor. Att jag inte visste vem jag var. För det är så mycket lättare att leta efter sig själv hos andra. I litteratur, film, teater. Så svårt att veta själv. Mönstret, att varken läsa eller skriva, fortsatte i princip hela året. Så jävla vidrigt år. Men också året det vände. 
 
Jag tar det långsamt. Läser på tunnelbanan påväg hem. Skriver anteckningar i mobilen som sedan ibland blir nåt. Ibland inte. Inte pressa för hårt igen. Fast det var aldrig litteraturen som tyngde mig. Men ändå. 
 
Stjämnade titlar var de böcker jag tyckte var extra bra. 
 
 
 
Läst | |
Upp